• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Suzuki Coupe GX Fanclub

Suzuki Coupe GX Fanclub

  • Homepage
  • Winkel
  • Coupé GX
    • Historie Suzuki
    • Verslagen Coupé
    • Bijnamen
    • Eigenaren
    • Kentekens in Nederland
    • Suzuki SC 100 GX Coupé Onderdelen 
    • Technical support
    • Te koop/gevraagd
    • Specificaties
  • De club
    • Bestuur
      • van de voorzitter
    • Clublied
    • In memoriam
    • Lid worden
  • Uit de oude doos
    • Dit moet je zien!
    • Historie fanclub
    • Rugzakrede
    • Links
  • Contact
  • Lid worden
  • Show Search
Hide Search

Suzuki Cervo

van: Wikipedia, the free encyclopedia

De Suzuki Cervo is een KEI auto geproduceerd door Suzuki. Geïntroduceerd in 1976 als opvolger van de Suzuki Fronte Coupé, werd de naam Cervo oorspronkelijk aangebracht op een kei sportcoupé, en vervolgens naar modellen die zijn afgeleid van de Suzuki Alto. De type-naam werd teruggetrokken tussen 1998 en 2006, en opnieuw in maart 2010 maar het kan nieuw leven worden ingeblazen voor de Indiase markt in 2013.

Cervo SS20 (Eerste generatie)

Suzuki was het eerste bedrijf dat een kei auto aanbieden in 1955. Een interessant vertrek uit andere Kei auto′s was de Fronte Coupé geïntroduceerd in september 1971. Het was een 2 + 2 (of een strenge 2-zits) Giugiaro ontworpen mini GT gebaseerd op de motor-achterin Suzuki Fronte, het meten slechts 2.995 mm. Het gebruikte een 359 cc tweetakt motor met 31, 34 of 37 pk (35 in latere modellen), afhankelijk van het uitrustingsniveau. De Fronte Coupé werd stopgezet in juni 1976, aangezien het niet in de nieuwe Kei Jidosha gamma, noch de strengere regels uitstoot paste.

Na een onderbreking van meer dan een jaar, keerde Suzuki terug naar de sportieve minicar markt met de nieuwe Cervo in oktober 1977. De SS20 Cervo was vooral een japans model (hoewel het werd ook verkocht als LHD in Chili), met een 539 cc driecilinder , tweetakt motor. De SS20 gebruikte het chassis van de 1976 Fronte 7-S, maar was uitgerust met de grotere T5A motor (dit was de achterzijde gemonteerde versie van LJ50 gebruikt in de Jimny en Fronte Hatch, ook bekend als T5B de FF Alto / Fronte). Het carrosserie werd gebaseerd op Giugiaro ontworpen Fronte Coupé, maar met een ronding in de voorkant en grotere bumpers wat leidde tot het verlies van de oorspronkelijke gratie. In plaats van vierkante koplampen, ontving de Cervo ronde koplampen. De nieuwe achterruit-klep geeft extra gemak.

Erger was dat de nieuwe 550 cc motor werd gewurgd door de emissie-eisen. Overwegende dat de meest krachtige 360 cc versie 37 pk (27 kW) had aangeboden bij 6.000 toeren per minuut, alleen de nieuwe T5A verstrekt 28 pk (21 kW) bij 5.000 tpm en had een extra 55-80 kg rond te slepen. Om de acceleratie acceptabel te houden werd de gearing vrij laag gehouden, waardoor de beweerde topsnelheid tot 120 km / h werd behouden. Dit was tien meer dan de Fronte 7-S sedan versie zou kunnen bereiken, dankzij een lagere luchtweerstand, maar bij Car Graphic waren ze alleen in staat om 111,80 km/h te bereiken bij het testen van de auto in 1977, met de 0-400 m sprint in 23 seconden. De motor liep buiten adem boven 7.000 tpm. Suzuki was zich ervan bewust dat de Cervo, in tegenstelling tot zijn voorganger, niet langer een mini GT auto was. In de reclame kwam dit ook tot uiting, algemeen gericht op de vrouwelijke statistieken (behalve de sportieve CX-G versie).

Uitrustingsniveaus varieerden van de instapmodel CX (¥ 608.000 in 1977), via “versie dames” de CX-L naar de topmodel CX-G (¥ 698.000). De laagst geprijsde CX model ontvingen microscopische wieldoppen, zwart geschilderd, net als de bumpers (verchroomd, op de beter uitgeruste versies). De CX-L werd in september 1978 toegevoegd en hadden helderder bekleding, om specifiek te richten op vrouwelijke klanten. Alleen de CX-G had schijfremmen; de anderen moesten het doen met trommels rondom. Wegligging was zoals verwacht kan worden, de achterzijde-motor leidt tot een enigszins nerveuze voorzijde. In de SC100’s, werd de zwaardere vier-cilinder motor gecompenseerd door een balanceergewicht in de voorbumper.

In de SC100’s, werd de zwaardere viercilinder motor tegengegaan door een balanceergewicht in de voorbumper. De SS20 Cervo kreeg een zeer kleine facelift in 1978, voornamelijk bestaande uit interieur upgrades. In juni 1982 werd de achterzijde-motor Cervo afgeschaft ten gunste van een meer conventioneel aangelegde vervanging, de SS40. In Chili werd de Cervo oorspronkelijk verkocht met de 800 cc F8a viercilinder in lijn; dit werd later vervangen door de 1 liter F10A zoals in de SC100.

SS20 Cervo

1979 Cervo CX-G
Algemeen
Bijnaam
Suzuki SC100
Productieperiode
1977.10-1982.06
Assemblage
Kosai Assembly Plant,
Hamana-gun,
Shizuoka, Japan
Ontwerper
Giorgetto Giugiaro
Carrosserie en chassis
Carrosserie
2+2,
2-deurs coupé hatchback
Opmaak
motor achterin,
achterwiel aangedreven
Relatie
Suzuki Fronte 7-S
Aandrijflijn
Motor
539 cc T5A tweetakt I3,
797 cc F8A OHC I4,
970 cc F10A OHC I4
Transmissie
vier versnellingen,
handgeschakeld
Afmetingen
Lengte
3,190 mm
Breedte
1,395 mm
Hoogte
1,210-1,230 mm
Rijklaar gewicht
535-625 kg
Chronologie
Voorganger
Suzuki Fronte Coupé

SC100

Voor de export, Suzuki transformeerde de Cervo in de SC100, voor het eerst geïntroduceerd in april 1978. De SC100 is in het Verenigd Koninkrijk bekend onder de bijnaam “Whizzkid”. De drie-cilinder motor werd vervangen door een achterin gemonteerde 970 cc viercilinder F10A motor (later gebruikt in de SJ410) ontwikkelt 47 pk (35 kW). De topsnelheid was 142,8 km/h in een moderne testen.

Het model verschilde van de Cervo doordat de voorruit minder sterk was geharkt, noodzakelijk een andere deurpost en zijraam ook. Vierkante koplampen werden gebruikt in Europese markten, met ronde of vierkante die elders gebruikt. Op de Europese markt zijn de dikke indicatorlampen opgenomen in de grille, die normaal in een ruimte onder de bumper werden geplaatst – deze openingen werden gevuld met kunststof roosters. In het Verenigd Koninkrijk was het alleen beschikbaar als het rijkelijk uitgerust SC100 GX, terwijl in andere landen het werd ook aangebodenals een CX of de meer luxe CX-G. De GX, met een aansteker, verstelbare voorstoelen en onafhankelijke allround schorsing, verkocht voor £ 2400 bij introductie (de iets grotere Alto van dezelfde periode verkocht voor £ 3375). De marketing campagne werd verder geholpen door een enthousiaste eigenaar, wijlen L. J. K. Setright, lange tijd CAR Magazine columnist. Andere markten inclusief Nederland, Hong Kong, Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland en een aantal Latijns-Amerikaanse landen.

Hij werd verkocht in Europa tussen 1979 en 1982, toen de productie beëindigd werd. Er was slechts één model verandering, toen het dashboard en de kolom schakelaars werden gewijzigd in januari 1980. Met een vraag die altijd het aanbod overtreft, heeft de Britse importeur Heron Suzuki 4.696 SC100’s verkocht in Groot-Brittannië, waar de auto sindsdien de status kleine klassieker heeft. Nimag verkocht rond 3400 SC100’s in Nederland. Vanaf medio 2014, waren er 96 “Whizzkids” geregistreerd bij de Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA) in het Verenigd Koninkrijk.


Written by:
indigonl
Published on:
11 juni 2025
Thoughts:
No comments yet

Categories: Verslagen Coupé

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Footer

Suzuki Coupe GX Fanclub

Secretariaat
Lijsterbesoord 31
1112 EG Diemen

Contact
Telefoon: 020 698 18 88
op werkdagen van 17.00-19.00 uur
E-mail: info@suzukicoupegxfanclub.nl

Copyright © 2025 · Suzuki Coupe GX Fanclub · Realisatie Webdesign bureau Indigo

  • Huishoudelijk regelement
  • Privacy verklaring
  • Disclaimer